close
terugblik 1UO Depressie

TERUGBLIK | 1 UUR OVER… DEPRESSIE

Wat is een depressie? Wat is het verschil met somberheid en nare gevoelens? Hoe kun je mensen die zich niet goed voelen het beste helpen en hoe kun je goed voor jezelf zorgen? Het komt allemaal aan de orde in deze editie van ‘1 Uur Over…’. In de serre van Botanische Tuinen gaan experts en ervaringsdeskundigen met medewerkers en studenten in gesprek.

‘1 Uur Over…’ is een programmareeks die wordt gemaakt door het Student Support Centre en Podium. Iedere editie gaat over een ander onderwerp en altijd schuiven er experts aan die met het publiek in gesprek gaan. Aan tafel deze keer zitten Hester Noort, coach en trainer (Mental Health First Aid), klinisch psycholoog Frederieke Vriends en Ferdy, student aan de Hogeschool en ervaringsdeskundige. Hij komt uit een omgeving met psychische kwetsbaarheden en is zelf ook tegen een depressie aangelopen.

Hester is coach voor onder andere mindfulness en compassie en geeft trainingen aan de Hogeschool Utrecht. Toen zij jonger was heeft ze zelf ook een depressie gehad. Nu is het haar missie om ervoor te zorgen dat er meer aandacht komt voor mentale problemen – en dat het niks is om je voor te schamen: “Er heerst vaak een gevoel dat er dan iets ‘mis’ met je is en dat taboe wil ik doorbreken.”

Het gesprek is opgebouwd uit drie delen. Om te beginnen gaat het over wat een depressie nou eigenlijk is en wat het verschil is tussen bijvoorbeeld een dipje, of je niet lekker in je vel voelen. Daarna wordt dieper ingegaan op wat je kunt doen als je depressieve gevoelens hebt of je je niet lekker voelt, en als laatste wordt stilgestaan bij wat je als omstander kunt doen en wat de HU kan betekenen voor studenten.

Wat is depressie en hoe herken je het?
“Iedereen heeft weleens een periode van somberte of een dip. Als je veel last gaat krijgen en het je functioneren in de weg gaat staan dan kan het zijn dat er sprake is van een depressie,” aldus psycholoog Frederieke Vriends. Frederieke is directeur bij MIND Us, een organisatie die werkt aan een gezonde ontwikkeling van jongeren. Uit de zaal komt de vraag of een depressie iedereen kan overkomen en het een opzichzelfstaand iets is, of dat er bijvoorbeeld een erfelijke of hormonale factor is. Frederieke: “Ik leg het dan vaak uit aan de hand van de mentale denktank. Het gaat om een combinatie van wat er op je pad komt, dat wil zeggen je “draaglast”, en wat je draagkracht is (dus wat je mee kunt dragen op je schouders). Als deze combinatie uit balans is kun je depressief worden.”

Wat kun je doen als je depressieve gevoelens hebt?
Voor Ferdy hielp het om creatief bezig te zijn en zich iedere dag af te vragen waar hij dankbaar voor is. “Dat kunnen hele kleine dingen zijn en hoeft niet alles op te lossen, maar het helpt wel. Je moet vooral iets doen wat bij jou past en wat jou kan helpen.” Binnen de Hogeschool Utrecht zijn er vijf studentenpsychologen en via het decanaat van je opleiding kun je doorverwezen worden. Daar kun je een aantal gesprekken voeren, en samen met de psycholoog overleg je over of dat voldoende is. “Klachten zijn niet voor iedereen hetzelfde, maar als je je niet goed voelt voor langere tijd is het belangrijk om aan de bel te trekken,” aldus Hester. 

Wat kan de omgeving betekenen?
Ferdy legt uit dat je mensen misschien al zou kunnen helpen door een gesprek aan te knopen: “Het beste wat je kunt doen als je het moeilijk vindt om met iemand het gesprek aan te gaan is toegeven en zeggen dat je het moeilijk vindt. Je kunt voorbeeld zeggen: ‘ik vind het lastig om over te praten, maar ik heb het gevoel dat het niet goed met je gaat’. Dit kan voor iemand al heel veel betekenen.” Frederieke vult nog aan dat het misschien zwaar of moeilijk kan zijn om met iemand te praten over mentale problemen, maar dat het voor de persoon waarmee het slecht gaat nog veel moeilijker is om hulp te vragen. We sluiten de bijeenkomst af door samen een oefening te doen en spreken hardop uit waar we vandaag dankbaar voor zijn: “Ik ben dankbaar voor het prachtige weer vandaag.”

Denk je aan zelfmoord? Neem 24/7 contact op met 113 zelfmoordpreventie. Je kunt geheel anoniem bellen (0800-0113) of chatten via de site (113.nl).

Meer lezen over deze editie van 1 Uur Over…? Ook Trajectum schreef erover.