A woman mends jeans, sews a patch on a hole, hands close-up.Mending clothes concept,reusing old jeans

Utrecht Maakt Kennis | Groene garderobe

• ma 2 okt 19:30 - 21:00
  • Theater Bibliotheek Neude
  • gratis (na aanmelden)
  • Podium x Bibliotheek Neude
Dit event vindt plaats tijdens Utrecht Science Week en maakt deel uit van een gevarieerd programma vol lezingen, debatten, rondleidingen en workshops. Zien wat er nog meer allemaal gebeurt? Kijk op de website van Utrecht Science Week!

De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 10% van de totale CO2-uitstoot wereldwijd. Dat is vervuilender dan de lucht- en scheepvaart bij elkaar. Waar zitten de grootste problemen, en wat moet er anders als we mode willen die bijdraagt aan een betere wereld?

Teruggestuurde online aankopen die in een afvalberg verdwijnen, chemische kleurstoffen die rivieren vervuilen en bossen die gekapt worden voor katoenplantages… De verwoestende invloed van de kledingindustrie op ons ecosysteem is niet te ontkennen. En dan hebben we het nog niet eens over de vaak verschrikkelijke arbeidsomstandigheden. Met ons koopgedrag kunnen we daar verandering in brengen. Maar hoe doe je dat? Hoe je kom erachter welke impact jouw kleding heeft op mens, dier en klimaat in de greenwashing-jungle? Om dat te weten te komen duiken we in deze editie van Utrecht Maakt Kennis in de wereld van fashion.

De gasten – over bewust shoppen en bio kleding

Onze eerste gast is Annuska Toebast, onderzoeker bij het HU-lectoraat Marketing & Customer Experience. Zij legt uit wat duurzame mode eigenlijk is, en wat ons beïnvloedt om deze te kopen. Want gemiddeld een kwart van onze garderobe hangt ongebruikt in de kast, en toch weten kledingmerken ons te verleiden om steeds maar weer nieuwe outfits te shoppen.

Daarna vertelt duurzame modejournalist én activist Sara Dubbeldam van When Sara Smiles ons over haar missie om de wereld van sustainable fashion op de kaart te zetten. Zo kwam ze kwam in actie door de #nobuychallenge te starten én trok ze ten strijde tegen Primark door een klacht in te dienen tegen hun misleidende communicatie en valse duurzaamheidsclaims.

Als derde gast neemt Dieuwertje de Wagenaar ons mee in de wereld van duurzaam textiel en ontwikkelingen op het gebied van biobased materialen. Ze heeft jaren gewerkt als onderzoeker bij de universiteit van Wageningen en als manager van het circular fashion lab, en ontwikkelde onder andere de gratis Circular Fashion-cursus.

Fashion show

Kleding is natuurlijk nóg duurzamer als je het niet koopt, maar zelf maakt – van reststoffen, bijvoorbeeld. Hoe dat eruitziet? Dat zie je op onze catwalk! Eva Switynk ontwikkelde namelijk een fabulous kledingcollectie van overgebleven stukken gordijn en denim – en die creaties worden geshowd door niemand minder dan onze eigen HU-studenten.

Presentatie is in handen van theatermaker Marjon Moed en Podium-programmamaker Amy Hillaert.

Wil je er bij zijn? Bemachtig hier dan je gratis ticket.

Let's go

Over Utrecht Maakt Kennis
Bij Hogeschool Utrecht worden doorlopend spannende onderzoeken uitgevoerd over maatschappelijke vraagstukken. In live talkshow Utrecht Maakt Kennis ontdek je de tofste HU-onderzoeken van het moment. In de theaterzaal van Bibliotheek Neude zoeken we tot op de bodem uit wat dit onderzoek ons kan leren over de wereld waarin we leven.

Toegankelijkheid
De Bibliotheek Neude is toegankelijk voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking. De theaterzaal is rolstoeltoegankelijk en te bereiken met een lift. Ook er is een (rolstoel)toegankelijk toilet aanwezig. Het programma is Nederlandstalig. Heb je speciale behoeften of wensen? We denken graag met je mee over de mogelijkheden. Neem contact met ons op via podium@hu.nl.

Theater Bibliotheek Neude

Neude 11